My image and name are a brand...

edition of 19 / 70 x 100 cm. / 2012

Tijdens een officiële gelegenheid zei Poetin in zijn toespraak vrij vertaald het volgende: 'Nowadays my image and name are a widely promoted brand, which is being exploited by all the world and his dog.' Een paar jaar later ging hij, zoals eigenlijk iedereen wel zag aankomen, voor zijn volgende ambtstermijn als 4e president van Rusland. Poetin werd de Napoleon van Rusland genoemd en zijn acties om zijn populariteit te vergroten, zoals de fotosessie te paard, met ontbloot bovenlijf in de vrije natuur, lokken nog steeds verschillende reacties uit.
Deze zeefdruk, uitgevoerd in drie kleuren, heeft meer politiek commentaar in zich dan ander werk, maar het Pussy Riot drama vroeg erom. We zien Poetin weer als centaur, zijn staart afkomstig van het bekende schilderij dat David van Napoleon maakte. Poetin houdt de Russisch-othodoxe uitvoering van de orbis mundi in zijn hand, en een vinger voor zijn lippen om je de mond te snoeren. De roze balaclava, als met een viltstift in een vlotte lijn op de afbeelding gekrast, bedekt zijn gezicht. De balaclava is niet alleen het attribuut van de Pussy Riot punkers, maar ook van boeven en soldaten. Poetins uitspraak onderstreept die dubbelheid: 'Mijn naam en gezicht onder hedendaagse omstandigheden worden door Jan en alleman gebruikt'. Poetin lassood met woorden, de kerk en het leger en heeft de hedendaagse omstandigheden soms maar ternauwernood in de hand.
Het werk beoogt niet zozeer Poetin in zijn hemd te zetten, al komt hij er niet helemaal ongeschonden vanaf, maar vestigt, net als in de sculpturen, de aandacht op het worstelen met identiteit en nieuw verworven vrijheid. In de letters zit nog een kleine verwijzing verborgen naar Poetins wortels: het bloemmotief is afgeleid van metaaldecoraties zoals in de Sovjetperiode werd toegepast in bestek, koperen gebruiksvoorwerpen etc.